آینه

بنام فداکاری ، به کام کتککاری

چهارشنبه, ۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۷:۳۳ ب.ظ


«فرمول یک» نام برنامه ایست گفتگو محور که از شبکه یک صدا و سیما پخش میشود . مهمان این هفته برنامه ، زن و شوهر جوانی بودند بهمراه دو فرزند خردسالشان . 

احتمالا ماجرا را شنیده اید ، اما اگر نه ، ابتدا روایتی کوتاه از آنرا به نقل از سایت تابناک میآورم


«موضوع این قسمت از برنامه روایت مردی است که همسرش را اغلب زیر باد کتک می‌گرفت تا جایی که زن را ۲۷ بار مکرده بود برای دریافت طلاق اقدام کند ، اما این اقدام به ثمر نرسیده ، به زندگی مشترک بازگشته بودند. روایت عجیبی است که اگر در فیلم‌های هندی نیز به تصویر کشیده شود ، صدای مخاطب را درخواهد آورد ، اما در رسانه ملی کشورمان بی هیچ درنگی نقل شد/منبع تابناک» 


ماجرا دقیقا چه بوده ؟ گویا صدا و سیما با هدف ترویج گذشت و فداکاری در زندگی زناشویی ، یا شاید تقبیح طلاق ، زن و مرد جوانی را مهمان برنامه فرمول یک کرده. این زوج جوان ، بیست و هفت بار تصمیم گرفته بودند از هم جدا شوند ، آنهم به این دلیل که مرد زنش را مدام کتک میزده. 

در تمامی این 27مرتبه ، زوج جوان تا آستانه طلاق پیش رفته بودند اما هر بار از تصمیم خود منصرف میشدند ، به این دلیل که بنا گفته مرد ، همدیگر را دوست داشتند. 


در اینجا سخن بنده این نیست که چرا این زن بعد از 27 بار کتک خوردن ، به ماندن با همسر خود رضایت داده. حتی موضوع این نیست که چرا مرد 27 مرتبه زنش را کتک زده. موضوع اینست که چه شده که صدا و سیما بمنظور ترویج روحیه گذشت و فداکاری ، چنین تجربه ای را به تصویر کشیده. آیا این عین ترویج خشونت علیه زنان نیست؟ 


من بعید میدانم صدا و سیما سهوا چنین تصمیمی گرفته. ایضا بعید میدانم صدا و سیما از این اقدام خود پشیمان شده. این تصمیات نشان از یک عقبه فکریست که زن را آنگونه زن هست نمیپذیرد. 

زمانیکه لایجه منع خشونت علیه زنان در مجلس طرح شد، خانم زهرا آیت اللهی از مخالفین آن بود. وقتی یک زن خودش میشود مخالف لایحه خشونت علیه زنان چه انتظاریست از مردان که برای حقوق زنان دل بسوزانند؟  ماجرا زمانی غم انگیزتر میشود که راهکار جایگزین زهرا آیت اللهی را برای لایحه مذکور بدانیم. ایشان در مصاحبه با روزنامه کیهان گفته بود این لایحه، از غرب گرفته شده و ما در اسلام برای جلوگیری از خشونت علیه زنان راهکار داریم، و آن اینکه اگر خشونتی علیه زنی اعمال شد محارم آن زن وارد عمل شوند و نگذراند زن مورد خشونت قرار بگیرد. این عین جمله خانم زهرا آیت اللهی است:

«تجربه نشان داده است که بهترین نوع حمایت از زنان همان‌طور که اسلام هدایت کرده، آن است که حمایت از زنان را به مردان خانواده بسپاریم» 

 

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۰۸
سیاوش ...

نظرات  (۹)

۰۸ اسفند ۹۷ ، ۱۹:۳۶ لوازم دکوری
عالیه
من هنوز دقیقا روش کار با این وبلاگ رو کامل نمیدونم:) 
باید یه دوره کارآموزی شرکت کنم:) 
واقعا نمیدونم چی بگم به خانم آیت اللهی اما فقط اینو میدونم که همسر محرم ترین هست و وقتی چنین خشونت وحشتناکی را در زندگیش به کار میبره دیگه از دیگران چه انتظاری میشه داشت؟!
چرا باید یه زن خودش رو در سایه ی یک مرد متصور بشه؟ مگه چی از آقایون کم داره؟ حتی میتونه بهتر برنامه ریزی کنه چون همون زن مادری میشه که تک تک لحظه هاش رو با برنامه جلو میبره!

به خانم فان
تازه من همه حرف های خانم آیت اللهی رو نیوردم. صحبت های کامل ایشون رو که بخونیم، گویا اونا رو از زبان یک مرد زن ستیز میشنویم:)

طنزتر اینکه بدونیم خانم زهرا آیت‌اللهی  «رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی»  هم هستند. چه منصب پرطمطراقی. 

یاد محسن رفیق دوست افتادم، رئیس سازمان  «مستظعفین»  با حقوق  «چند ده ملیونی»  و  «خوروی لکسوس» . 
چقدر متناسب
جناب سیاوش
بله، دنبال مابقی حرفاشون رفتم!
من قبلا یه پستی گذاشته بودم با این مضمون که ما خانم ها برخلاف آقایون هیچ وقت پشت همو نمیگیریم، وقتی خانومی زن ستیز شده رییس گروهی که شامل همه ی خانم هاست، دیگه از آقایون نمیشه انتظار داشت به ما با دید انسانی نگاه کنن...
خیلی از ماها تناسب های اینچنینی داریم!! و درنهایت با ادعای ایمان کامل و دانای کل سایرین رو ارشاد می کنیم! هه
خانم فان
بله دقیقا، همینطوره که گفتید:) 
سلام جناب سیاوش ؛ منزل نو مبارک .
آن نفسی که باخودی ، یار چو خار آیدت/ وان نفسی که بیخودی ، یار چه کار آیدت/ آن نفسی که باخودی خود تو شکار پشه‌ای/ وان نفسی که بیخودی پیل شکار آیدت/آن نفسی که باخودی بسته ابرِ غصه‌ای/ وان نفسی که بیخودی مه به کنار آیدت/ آن نفسی که باخودی یار کِناره می‌کند/ وان نفسی که بیخودی باده یار آیدت/ آن نفسی که باخودی همچو خزان فسرده‌ای/‌ وان نفسی که بیخودی دی چو بهار آیدت/ جمله بی‌قراریت از طلب قرار تست/ طالب بی‌قرار شو تا که قرار آیدت
( دیوان شمس )

سلام جناب نیرای عزیز. این صفحه را به‌کلی فراموش کرده بودم. پوزش مرا بابت این فراموشی و تاخیری چنین طولانی بپذیرید🙏🙏
همچون همیشه از لطف و مرحمت شما ممنونم🌷

سلام جناب سیاوش ؛ خواهش می کنم🌹

چند باری سر زدم ولی دیدم جز آیینه و قرآن آغازین ، خانه خالی است ؛ گویا صاحب خانه ، ره منزل گم کرده :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">